POMOZTE ZMĚNIT PŘÍBĚHY MLADÝCH LIDÍ.
MÁ TO SMYSL.
Pomozte změnit životy mladých lidí. Má to smysl.
DNEŠNÍ DĚTI PATŘÍ DO GENERACE Z
Generace Z je generací, která se narodila po vzestupu využívání masových technologií, děti a mládež z této generace prakticky vyrostli s mobilem v ruce. Celý život využívají komunikační a mediální technologie – jako internet, rychlé zasílání zpráv – přístupem na internet nejsou omezení pouze na domácí připojení, nýbrž ho mají všude s sebou. Jsou známí pro život on-line a v rychlém tempu, instantní sdílení myšlenek a poznatků na různá témata, pomocí médií a produktů.
co řeší
Často se mylně domníváme, že jejich životy jsou jednoduché, plné možností a příležitostí. Může se zdát, že neřeší reálné problémy, nicméně opak je pravdou. Realita a studie dokazují, že dnešní mladí lidé řeší sebepoškozování, deprese, šikanu, drogy, mají obavy, že nezvládnou nároky, které jsou na ně kladeny společností i rodinou. Mají strach, že nikam nepatří. Každý den bojují s tím, aby se vymanili z často bezvýchodných situací, do kterých je život dostal.
Studie o generacích pomáhají pochopit chování určité generace, vcítit se do ní a na základě toho s ní i efektivně pracovat.
STATISTIKY A DATA
25,4 % českých žáků ve škole zažívá šikanu.
40,22 % dětí by se sešlo s osobou, kterou znají pouze z internetu.
Pravidelně kouří 11 % 15letých chlapců a dívek.
Šikana v Česku má rozměry epidemie. Jen dvě třetiny českých žáků chodí do školy rády. Je to nejméně ze všech zemí zapojených do mezinárodního srovnání. Kromě samotné podoby výuky to podle odborníků souvisí i s mírou šikany, která na tuzemských školách patří k nejvyšším v Evropě. (zdroj: chytrecesko.org)
Z výzkumů z roku 2014 vyplývá, že obětí kyberšikany se stalo 50,90 % dětí a mládeže ve věkové kategorii 11 – 17 let. U 34,80 % respondentů se jednalo o průnik na účet, u 34,33 % o verbální útoky, u 26,36 % o obtěžování prozváněním. (zdroj: Kopecký, Kožíšek, 2014 in clanky.rvp.cz)
Do r. 2010 ČR patřila mezi země s nejvyšší mírou užívání tabáku a konopných látek v Evropě. Mezi r. 2010–2018 klesla zkušenost s cigaretami mezi 15letými ze 70 % na 37 % u chlapců a ze 75 % na 40 % u dívek. Čeští školáci se tak dostávají na průměr evropských zemí. (zdroj: https://www.drogy-info.cz/)
Průměrný věk, kdy je člověk poprvé vystaven pornografii, je 11 let.
zdroj: Jane Randel and Amy Sánchez
Výskyt domácího násilí v ČR se v období 2014 - 2018 zvýšil o 28 %.
zdroj: stastiky Policie ČR
Nejvyšší přírůst domácího násilí pak připadá na kraj Praha a Jihomoravský kraj.
Přes 9500 případů týrání, zneužívání a zanedbávání dětí v roce 2019.
zdroj: www.ditekrize.cz
Odhaduje se, že skutečný počet je desetkrát větší! Několik dětí ročně na následky krutého zacházení zemře.
CO JE PROJEKT NAJDILEKTORA
NAJDILEKTORA JAKO PORTÁL
Projekt Najdilektora je v prvé řadě portál www.najdilektora.cz a najdilektora.sk, který obsahuje databázi lektorů v České a Slovenské republice, kteří dochází především na základní a střední školy, kde realizují etické a preventivní programy.
Programy jsou zaštítěné lektorskými organizacemi, které mají bohatou historii a certifikované programy.
Cílem těchto programů je předat mladým lidem dobré životní hodnoty, na kterých mohou začít stavět. Mezi nejčastější témata preventivních programů na školách patří: AIDS, sex, závislosti, kyberšikana, šikana, vztahy, holocaust.
Projekt je unikátní tím, že se jedná o síť několika lektorských organizací, které dohromady pokrývají různá místa po celé republice. Lektoři mluví často o tématech, které sami v životě řešili (závislosti, vztahy, apod.). Předávají tedy dětem osobní zkušenost, ne pouze teorii.
NAJDILEKTORA JAKO DÁRCOVSKÝ FOND
NAJDILEKTORA je zároveň dárcovským fondem, kterým v F-nadaci podporujeme lektorskou činnost. Dárcovský fond realizuje výběrová řízení, skrze která jsou vybrání lektoři k podpoře lektorské činnosti na daný školní rok.
Cílem NAJDILEKTORA je předat mladým lidem dobré životní hodnoty, na kterých mohou začít stavět. Dále je cílem dát studentům prostor se o důležitých tématech otevřeně bavit a osobnostně růst.
Lektorskou činnost nadace začala podporovat v roce 2003. V roce 2012 podporovala 12 lektorů.
Aktuálně (rok 2024) je podporováno 96 českých a 4 slovenští lektoři.
Fond NAJDILEKTORA podporuje konkrétní lektory v konkrétní lektorské organizaci, za jejich odvedenou práci.
PROFESNÍ HLEDISKO
Programy poskytují lektoři, kteří jsou často zaštítění lektorskou organizací. Jako nadace spolupracujeme s více než 10 lektorskými organizacemi v ČR, z nichž hlavní jsou tyto:
- ABATOP
- ACET ČR
- Pavučina, o.p.s.
- Maják o.p.s.
- Hope4kids, z.s.
- ICEJ ČR
- Etická a charakterová výchova, z.ú.
Lektoři jsou lidé, kteří se buď živí naplno lektorskou činností, nebo to dělají při svém jiném zaměstnání. Mají pedagogické, sociální či jiné potřebné vzdělání. Mají zázemí lektorské organizaci, které je metodicky vede a poskytuje jim intervizní a supervizní péči. Lektoři se dále vzdělávají, aby rostla jejich odbornost.
Lektoři poskytují interaktivní programy, to znamená, že se nejedná o přednášku, ale o společnou aktivitu, do které je zapojená celá třída. Vítaná je i účast třídního učitele.
OSOBNÍ HODNOTA
- Lektor není učitel ze školy, je externista a není zainteresován do zdejších vztahů
- Může říct stejné věci (pravdy) jako učitel, ale jiným způsobem
- Má potenciál si získat větší důvěru, jako nový člověk zvenčí.
- Lektora nesvazuje tolik formální autorita učitele, může více otevřít své příběhy.
Lidé, kteří chodí jako lektoři do škol, si často sami osobně prošli tématem, o kterém mluví (o závislostech na drogách či o netolismu). Nemluví tedy pouze v teoretické rovině. Sami na sobě zakusili následky rizikového chování, a mohou tedy předat také zkušenosti, a osobní emoce.
Projekt lektorské činnost F-nadace začala podporovat v roce 2002. Postupem času se počet lektorů navyšuje.
NAJDILEKTORA.CZ
Ve školním roce 2023/2024 oslovilo 96 lektorů v České republice 128 444 studentů, se kterými strávili 16 444 hodin.
Přehled etických a preventivních programů za školní rok 2023/24
Počet spolupracujících škol: 1 038
Počet oslovených tříd: 6 757
Počet oslovených žáků: 128 444
NAJDILEKTORA.SK
Ve školním roce 2023/2024 oslovili 4 lektoři ve Slovenské republice 899 studentů, se kterými strávili 192 hodin.
Počet spolupracujících škol: 13
Počet oslovených tříd: 58
Počet oslovených žáků: 899
Přehled programů Duchovního dědictví 2023/24
Počet spolupracujících škol DD: 142
Počet oslovených tříd DD: 397
Počet oslovených žáků DD: 6 852
Unikátně oslovených žáků v klubech : 724
Počet klubů: 26
Počet spolupracujících organizací v klubech: 13
Z uvedeného grafu je zřejmé, že v tomto školním roce jsou zatím nejvyšší čísla (odpřednášené hodiny) v po-covidové době lektorů na školách.
Lektoři jsou za svou práci částečně financováni od samotných škol, které mají povinnost zabezpečovat určitý počet hodin primární prevence na základě § 7 odst. 3 vyhlášky 197/2016. Více o povinnostech školy zde http://www.nuv.cz/t/pprch
Příspěvek od školy však nepokryje všechny náklady související s přípravou a realizací programu.
Z toho důvodu F-nadace poskytuje lektorům možnost získání podpory ve výši 100 Kč za každou hodinu realizovaného preventivního programu.
Lektoři se každoročně přihlašují do výběrového řízení na podporu lektorské činnosti pro následující školní rok. V plánu na školní rok žádají podporu na počet hodin, které chtějí realizovat. Tzn. pokud si lektor určí, že za rok poskytne 250 hodin programů, může získat od F-nadace až 25 000 Kč za daný školní rok, pokud se mu podaří všechny plánované hodiny skutečně realizovat.
Každá základní škola má povinnost zpracovat minimální preventivní program, který může realizovat jak vlastními silami, tak za pomocí externích lektorů. Tito lektoři přicházejí do tříd a mají výhodu v tom, že nejsou svázáni zdejšími vztahy a případnými historickými problémy. Mohou přinést čerstvý pohled na problematiky třídy apod.
Vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky s účinností od 1.9.2016 přináší mimo jiné na základě ust. § 7 odst. 3 povinnost školy zpracovávat a uskutečňovat preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování.
https://www.kr-kralovehradecky.cz/scripts/detail.php?pgid=1676
Programy, které lektoři poskytují, jsou v následujících oblastech:
- záškoláctví
- šikana
- rasismus/xenofobie
- extremismus a sekty
- sexuální rizikové chování
- adiktologie (kouření, alkohol, OPL)
- netolismus (závislost na internetu, TV, PC hry)
- poruchy příjmu potravy
- týrání a zneužívání
- vztahy ve třídě a třídní kolektiv
- partnerství, vztahy a láska
- život před narozením, interrupce
Děti/studenti mohou vidět, že situace, ve které se právě nacházejí, jde zvládnout. Mohou zažít, že to, co zrovna prožívají, už prožil i někdo před nimi, a že existuje řešení a cesta ven.
Kdysi se mi na jednom programu stalo, že holčička se rozplakala, protože měla tatínka ve vězení a bála se, že má geny po něm, že bude muset být také špatný člověk.
Pořád hledám to, kam patřím.
Nevím, co se se mnou děje, pak je mi hodně blbě a hodně blbě se mi dýchá a přijdu si jako v akvárku, které je vydýchané a je tam velké teplo.
Maminka mi řekla, že chtěla, abych byla potrat - co je to potrat?
Příběh lektorky Zvoníčkové
Modlitby pomáhají i v těžkých situacích. Všechno zlé se může změnit v dobré.
Příběhy lektora z KAMU
Příběh Přemka Šeděnka na gymnázium v Ostravě. Pokuta za parkování se proměnila v příjemnou zkušenost.
Příběh lektorky z Majáku
Program „Jsem originál“ pomohl v tématu šikany. Třída chytila nový dech.
Proč podpořit
Možná nemáte možnost působit na školách ve Vašem městě a ovlivnit směr mladé generace. Pokud ale chcete, můžete podpořit někoho, kdo na školách působí a má vliv a kdo může přinést změnu.
Projekt je unikátní tím, že lektoři mluví z vlastní zkušenosti. Nemluví tedy jen na teoretické úrovni.
Projekt funguje téměř celorepublikově. Jedná se o síť lektorů a lektorských organizací v různých krajích.
EAT, PRAY, LOVE
READ, SHARE, GIVE
Podpořte náš projekt finančně
Líbí se Vám, co děláme? Staňte se naším partnerem!
Sdílejte náš obsah na sociálních sítích, dejte nám FOLLOW a LIKE na Facebooku a Instagramu. Doporučte náš projekt svým přátelům.
Doporučte lektora na školu ve Vašem městě
Dejte nám feedback!
Pokud jste Vy nebo Vaše děti absolvovaly program některých našich lektorů, dejte nám vědět, jak se Vám líbil.
Pro podporu využijte následující údaje:
bankovní účet: 52523663 / 2010
Variabilní symbol: 3
Podpořte najdilektora.cz:
Podpořte najdilekotra.sk:
ČLÁNKY A AKTUALITY
Národní výzkum kyberšikany českých učitelů 2016
Děti si nejčastěji své učitele nahrávají a potom toto video koluje na internetu a všichni se velice baví.
Pandemie a její vliv na primární prevenci na školách
Hrozí zvýšení výskytu psychických problémů u dětí a mladistvých a potíží týkajících se závislostního chování?
Co v primární prevenci funguje aneb Zásady efektivní prevence
Co funguje nebo nefunguje v primární prevenci? Pokud se chcete dozvědět více, klikněte na článek.
KONTAKT
Zaštitovatel projektu je F-nadace. Více o tom, co jako nadace děláme, si můžete přečíst zde.
Naše výroční zprávy jsou k nalezení zde.
Pro bližší informace o projektu kontaktujte: Naďu Kuklínkovou
e-mail: nada.kuklinkova@f-nadace.cz
telefonní kontakt: 776 702 776